|
Trasa bude prodloužena ze stanice Dejvická směrem na západ k Ruzyni. Na
prodloužení trasy a její stopě se po řadě měsíců jednání shodli
představitelé hlavního města a starostové dotčených městských částí Prahy
6, 5, 13, 17 a Zličína. Dohodu již potvrdilo šestkové zastupitelstvo i
výbor dopravy města.
Prodloužená stopa metra A počítá s
osmi stanicemi v úseku dlouhém 14 kilometrů. Trasa vychází ze stanice
Dejvická a pokračuje na Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny, stáčí se do
Motola na Prahu 5, znovu se vrací na Prahu 6, resp. 17 na Bílou Horu a
pokračuje na Dědinu a Dlouhou míli. Poslední stanicí je Letiště Praha
Ruzyně.
Kdy se bude stavět?
Metroprojekt i útvar rozvoje města
tvrdí, že z technického hlediska je možné zahájit realizaci metra v roce
2009, resp. 2010. Navržená trasa má v dnešních cenách a při dnešním
technickém způsobu řešení náklady zhruba 38 miliard Kč.
Stavba metra se zvažuje ve dvou
časových etapách: v úsecích Vítězné náměstí –Motol, Motol–Letiště Ruzyně.
Za stanicí na Bílé Hoře si ostatní
městské části prosadily tzv. kalhotky – výhybku, která by někdy v budoucnu
mohla umožnit propojení trasy A s trasou B až na Zličín.
Z hlediska priorit města je mimořádně
důležitou stanicí Dlouhá míle. Zde by měl vzniknout velký terminál pro
přestup mezi příměstskými autobusy, ale i vlaky ze středních Čech a
velkokapacitní záchytné parkoviště pro auta.
Zastupitelstvo dohodu potvrdilo
Zastupitelé Prahy 6 se jednohlasně
ztotožnili s návrhem trasy prodlouženého metra tak, jak jej předkládá
dohoda mezi starosty městských částí a městem. Výslednou dohodu podpořil i
předseda výboru dopravy hlavního města Prahy František Laudát a po jednání
zastupitelstva Prahy 6 se k jeho názoru přiklonila i většina členů tohoto
klíčového orgánu metropole.
Noviny
"Šestka" 6.5.2005
|
( 43 kb )
( 94 kb )
( 193 kb )
|
|
Plánované stanice na
prodloužené trase metra A
Červený Vrch
Stanice je plánována v prostoru mezi křižovatkami ulic Evropská –
Arabská a Evropská – Horoměřická. Je navržena jako ražená, jednolodní s
vestibuly umístěnými přímo pod povrchem. Východní vestibul stanice má
bezprostřední vazbu na zastávky autobusů MHD a PID ze směru od Nebušic s
přímými výstupy na rozšířené tramvajové zastávky v Evropské třídě.
Případný západní vestibul stanice je možné vyústit do prostoru před
stávajícím OD Delvita. Pěší dostupnost z tohoto vestibulu obsáhne
převážnou část sídliště Červený Vrch.
Veleslavín
Stanice je navržena tak, aby byl umožněn pěší dosah na zastávku
modernizované železniční trati Praha – Kladno a dočasné autobusové
nádraží, kam se odsune část autobusových linek z Vítězného náměstí.
Stanice je navržena jako dvoulodní, mělce ražená s jedním podpovrchovým
vestibulem.
Petřiny
Pro většinu obyvatel sídliště leží navrhovaná stanice v docházkové
vzdálenosti. Stanice je navržena jako ražená s jedním vestibulem, umístěná
před OD Petřiny.
Motol
Stanice je situována severně od ulice Kukulovy při severním vstupu do
areálu motolské nemocnice, kam by měl vést bezbariérový přístup. V této
stanici je navrženo ukončit první provozní úsek trasy.
Bílá Hora
Stanice je situována pod Karlovarskou ulicí. Vestibul bude podpovrchový,
přístupný ze západního čela stanice a je umístěn v blízkosti křižovatky
ulice Karlovarské se Zličínskou.
Za stanicí Bílá Hora je navrženo větvení trasy.
Jihozápadním směrem se odklání případná větev metra do Řep a Zličína.
Dědina
Stanice je navržena jako podzemní – hloubená. Při jejím umístění (při
ústí ulice Vlastina do ulice Drnovské) bylo v trasování metra přihlédnuto
k vhodnému urbanistickému začlenění do území tak, aby obsluhovala většinu
zástavby sídliště Dědina a zároveň umožnila ve výhledu i obsluhu velkého
rozvojového území Ruzyně – Drnovská.
Dlouhá Míle
Cílem je vytvořit v území kvalitní dopravní terminál pro přestupy mezi
metrem, autobusy a ve výhledu i tramvají. Součástí terminálu je i
kapacitní parkoviště „P+R”. Po realizaci této stanice bude možné zrušit
dočasně navrhovaný dopravní terminál u stanice metra a železnice
Veleslavín a uvolněný prostor využít pro jiné městské funkce.
V dalším traťovém úseku je trasa metra vedena v
zářezu směrem na letiště Praha Ruzyně. Tuto část trasy je možné uvažovat
jako povrchovou, kterou je v případě nutnosti možné zakrýt architektonicky
ztvárněným tubusem.
Letiště Praha Ruzyně
Hloubená mělce založená konečná stanice umístěná pod úroveň okolního
terénu. Hlavní funkcí stanice je umožnit komfortní přestup cestujících k
halám stávajících i budoucích letištních terminálů.
|